Wat is het verschil tussen een eiwitdieet en een proteïnedieet?

Een eiwitdieet is hetzelfde als een proteïnedieet

Het ene dieet is het andere niet. Er komen jaarlijks veel nieuwe dieetvormen bij en sommige pieken even en zijn snel daarna weer een stuk minder populair. Je ziet soms door de bomen het bos niet meer. Gelukkig zijn er ook diëten en manieren van eten die, jaar in jaar uit, bewijzen dat ze een positief effect hebben op de gezondheid van de mens. Wij krijgen vaak de vraag wat het verschil is tussen een eiwitdieet en een proteïnedieet en wat dan beter is. Het antwoord op deze vraag is eenvoudig, het gaat namelijk om exact hetzelfde dieet.
Proteïnen zijn eiwitten, het is gewoon een andere naam voor dezelfde bouwstof.

Wat zijn eiwitten, ofwel proteïnen?

De eiwitten waar we het over hebben, hebben niet direct te maken met een ei. Het is een lichaamseigen stof die aanwezig is in al onze cellen. Zo bevatten onze organen, spieren, botten, bloed en zenuwstelsel allemaal eiwitten, ofwel proteïnen. Bij een volwassen mens is dit gemiddeld 12 kilo.

Proteïnen leveren calorieën en aminozuren, de laatste zijn de bouwstenen voor het eiwit in de lichaamscellen. Het lichaam is in staat om bepaalde aminozuren zelf aan te maken, de overige moeten uit voeding gehaald worden. Deze noemen we essentiële aminozuren. Sommige eiwitten staan bekend onder de naam enzymen, deze zetten chemische reacties in gang en zijn verantwoordelijk voor de stofwisseling. In dit proces worden voedingstoffen omgezet in bouwstoffen en energie. Uit bovenstaande informatie blijkt meteen het verband tussen eiwitten en diëten, dan wel gezond eten.

Dierlijk en plantaardig

Bijna alle levensmiddelen, dierlijk en plantaardig, bevatten eiwitten/proteïnen. Er zit een verschil in hoe deze twee soorten eiwitten gebruikt worden door het lichaam. Plantaardig eiwit bevat minder essentiële aminozuren. Dat betekent dat vegetariërs en veganisten meer eiwitrijke voeding moeten nuttigen. Je ziet in vegetarische recepten dan ook vaak eiwitrijke producten terugkomen.

Plantaardige eiwitten vind je vooral in:
  • Peulvruchten
  • Noten
  • Graanproducten
  • Paddenstoelen
De dierlijke variant is goed vertegenwoordigd in:
  • Eieren
  • Vlees
  • Vis
  • Melkproducten
  • Kaas
Eiwitrijk voedsel zorgt ervoor dat je niet zo snel zin krijgt om te snoepen. Eiwitten/proteïnen geven een verzadigd gevoel, het draagt daarin dus bij aan een gezonde leefstijl met een goed gewicht.

Hoeveel proteïnen moet je gebruiken?

Zoals eerder beschreven hebben vegetariërs en veganisten meer eiwitten nodig dan de ongeveer 0,8 gram per kilo lichaamsgewicht van een volwassene die vlees eet. Maar ook kinderen, zwangere vrouwen en moeders die borstvoeding geven hebben meer nodig. In sommige gevallen moeten patiënten ook meer dan het gemiddelde innemen. En dan hebben we natuurlijk de kracht- en duursporters. Een uitgebalanceerd eiwitdieet draagt bij aan hun sportieve prestaties. Met een goed samengesteld proteïnedieet/eiwitdieet ben je actiever bezig met een gezonder leven.

Eiwitdieet

Bij het Proday dieet gaat het niet zozeer om een kortstondige effect, maar het is echt een andere manier van eten. Bovenal is het een gezonde en verantwoorde manier om actiever met je gezonder leven bezig te zijn zonder spiermassa in te leveren. Door de inname van vetten en suikers te beperken, moet het lichaam al snel aanspraak maken op de reserves. Met het accent op de proteïne zorg je dat je lekker in je voel zit en dat je spiermassa niet achteruit gaat. Dit laatste is niet alleen positief voor de looks en de kracht, maar spiermassa verbruikt ook meer energie dan vetmassa. Dat is dus een win-winsituatie. We zien dat het jojo-effect vaak uitblijft, omdat je je zo fit en energiek voelt. De kans op terugval is zo simpelweg minder groot. Het Proday dieet is opgedeeld in 4 fasen, waarbij je zeer strikt begint, en dan ook veel gewicht verliest, en toewerkt naar een gezonde manier van eten die prima vol is te houden.

Proday helpt jou om een gezond proteïnedieet/eiwitdieet te volgen

Als je een eiwitdieet/proteïnedieet wilt volgen, helpen we jou. Met onze tips en onze producten geven we je de steun die je nodig hebt. Omdat we weten hoe moeilijk het kan zijn om lekker te eten en toch af te vallen, hebben we veel verschillende producten die passen in een proteïnedieet. Ook geven we je recepten en houden we je op de hoogte van interessante ontwikkelingen en nieuwtjes op ons blog. Maak nu ook de eerste stap richting een gezonder en energieker leven, met het lichaam waarin je je goed en mooi voelt.
Pin It

Nieuw!

Maandaanbieding

IMG_6002.jpg



Exclusive Pakket

✓ 20% korting

Lees meer over Afterpay  payment logos
0