Afvallen met eiwitten

Eiwitten, of proteïnen, zijn essentieel voor wie wil afvallen. Dat hebben onderzoekers van de Universiteit Maastricht uitgezocht, samen met wetenschappers van zeven andere Europese universiteiten. Voeding met een groot aandeel eiwitten én tevens een lage glycemische index blijkt het beste te werken om op gewicht te blijven. Een lage glycemische index houdt in dat de voeding koolhydraten bevat die langzaam door het lichaam worden opgenomen.
Eiwitten zijn lastig te verteren en geven daardoor langer een verzadigd gevoel. Het slankmakende effect van eiwitten is eigenlijk niets nieuws, diverse (Amerikaanse) dieetgoeroes roepen al sinds de jaren zeventig dat we vooral veel kip en kaas moeten eten. Ook in Nederland is het eiwitrijke dieet steeds populairder aan het worden.

Wat zijn eiwitten eigenlijk?

Ons hele lichaam is opgebouwd met behulp van eiwitten en een volwassene bestaat uit ongeveer 12 kilo eiwit. Elke dag hebben we eiwitten nodig, voor de stofwisseling en om aan te vullen wat we dagelijks via huidschilfers, haren en ontlasting verliezen. De dagelijkse portie eiwitten krijgen we via onze voeding binnen. Het lichaam maakt van die voedingseiwitten vervolgens lichaamseigen eiwitten. Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie WHO heb je dagelijks minstens 0,9 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht nodig, dit bij een gemiddelde lichaamsactiviteit. Voor iemand die 70 kilo weegt, is dit dus minimaal 63 gram per dag. Wanneer je geregeld eiwitrijke voeding eet, haal je de benodigde hoeveelheid uit de normale voeding maar in sommige gevallen is extra aandacht nodig.

Hoe zien eiwitten er uit?

Eiwitten bestaan uit losse aminozuren, die als een soort ketting met elkaar verbonden zijn. Er zijn 22 verschillende soorten. Tijdens de spijsvertering in het lichaam worden de eiwitkettingen losgeknipt, zodat er losse aminozuren overblijven. Deze aminozuren worden gecombineerd tot lichaamseigen eiwitten en gebruikt voor de opbouw van lichaamscellen, zoals spieren en bloed. Elk eiwit is uniek en er zijn duizenden combinaties van aminozuren mogelijk. Van de 22 aminozuren kan het lichaam er 13 zelf maken. De andere 9 moeten we via het voedsel binnenkrijgen. Dat zijn de zogenoemde essentiële aminozuren.

Slank met shakes

Momenteel is het afvallen met behulp van eiwitrijke shakes enorm populair aan het worden in Nederland. In landen als Frankrijk, Spanje, Italië en België is deze vorm van afslanken al decennia lang de meest populaire manier van diëten. In Nederland wordt het dieet mede door de opkomst van internet voor iedereen toegankelijk en betaalbaar. Proday biedt een ruim assortiment van eiwitrijke producten, zowel shakes, repen en broodproducten.

Krijg je door eiwitten meer spieren?

Spierweefsel zal het figuur verbeteren en eiwitten helpen bij deze opbouw. Maar door het drinken van eiwitrijke shakes gaan de spieren niet groeien, deze moeten geactiveerd worden. Wie zijn spieren regelmatig traint en daarnaast voedt met eiwitten, wordt beloond met: meer kracht en energie, een beter figuur en een stofwisseling op een hoger peil. Het spierweefsel verbruikt meer calorieën dan vetweefsel, waardoor het slankmakende effect blijvender is.

Waar zitten veel eiwitten in?

Vrijwel alle levensmiddelen bevatten een aandeel eiwitten. De eiwitten komen voor in zowel plantaardige- als dierlijke producten. 
Voorbeelden met een indicatie van hoeveelheid eiwit per portie:
  • Magere yoghurt (150 gram bevat 6 gram eiwit)
  • Karnemelk (250 ml bevat 8 gram eiwit)
  • Kipfilet (100 gram bevat 31 gram eiwit)
  • Zalm Moot (115 gram bevat 23 gram eiwit)
  • Noten (25 gram bevat 6 gram eiwit)
  • Sojamelk (250 ml bevat 9 gram eiwit)
  • Tahoe (75 gram bevat 9 gram eiwit)
Pin It

Nieuw!

full mincidetox1

Mincidetox
✓ 
30% korting

Maandaanbieding

IMG_6002.jpg



Exclusive Pakket

✓ 20% korting

Lees meer over Afterpay  payment logos